شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
اين جا قرار است رسم عاشقي را مشق کنيم. عاشقي فقط به حرف نيست. بايد در عمل عشق خود را به خداوند اثبات کنيم. عمل به احکام شرع مقدس بهترين راه براي بندگي و ارتباط با خداي مهربان است. در اين اتاق احکام شرعي قرار داده مي شوند و شما در صورتي که اون ها رو مطالعه و فراگرفتين با علاقه مندي اعلام مي فرماييد. مسئله ها طبق رساله ي امام خامنه اي درج مي شوند. شما اگر مقلد ساير مراجع عظام هستيد مي تونيد نظر مرجع خودتون رو براي اطلاع ديگران در نظرات همون پيام قرار بدهيد. در متن پيام خود سوال يا استفتاء و در قسمت نظرات به صورت پررنگ پاسخ امام خامنه اي و در ادامه توضيحات لازم درج خواهد شد.

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا
+ 35 - حکم بقاء بر تقليد ميّت اگر اعلم باشد، چيست؟
*بقا بر تقليد ميّت در هر صورت جايز است. ولي سزاوار است که احتياط در بقا بر تقليد ميّت اعلم ترک نشود.*
+ 34 - من در زمان حيات امام خميني(ره) به سن تکليف رسيده و در بعضي احکام از ايشان تقليد کردم، در حالي که مسئله تقليد به خوبي برايم معلوم نبود، اکنون چه تکليفي دارم؟
*اگر در اعمال عبادي و غير عبادي در زمان حيات امام (ره) به فتاواي ايشان عمل نموده ايد، و عملا مقلد ايشان، هر چند در بعضي از احکام، بوده ايد، در حال حاضر بقا بر تقليد حضرت امام (ره) در همه مسائل براي شما جايز است.*
+ 36 - آيا در بقا بر تقليد از ميّت، اجازه از مجتهد اعلم معتبر است و يا اجازه هر مجتهدي کافي است؟
*در جواز بقا بر تقليد ميّت، در صورتي که مورد اتّفاق فقها باشد، اجازه از اعلم واجب نيست.*
+ 33 - شخصي که مقلّد امام (ره) بوده، پس از ارتحال ايشان از مرجع معيّني تقليد نموده است. در حال حاضر مي خواهد دوباره از امام تقليد نمايد. آيا اين تقليد جايز است؟
*رجوع از مجتهد زنده جامع الشرايط به مجتهد ميّت بنا بر احتياط، جايز نيست. ولي اگر مجتهد زنده در زمان عدول به او واجد شرايط نبوده است، عدول به او از همان ابتدا باطل بوده، و اين فرد در حال حاضر اختيار دارد که همچنان بر تقليد امام (ره) باقي بماند و يا به مجتهد زنده اي که تقليدش جايز است، عدول کند.*
+ 37 - شخصي که از امام راحل (ره) تقليد مي کرده و بعد از رحلت ايشان در بعضي از مسائل از مجتهد ديگري تقليد کرده است، اکنن آن مجتهد نيز وفات نموده است، اين شخص چه تکليفي دارد؟
*مي تواند مانند گذشته، بر تقليد از امام (ره)، در مسائلي که از ايشان عدول نکرده، باقي بماند. همچنان که مخيّر است در مسائلي که عدول نمده بر فتواي مجتهد دوم باقي بماند و يا به مجتهد زنده عدول کند.*
+ 20 - نظر جنابعالي در اشتراط اعلميت مرجع تقليد چيست و دليل آن کدام است؟
*در صورت تعدد فقهاي جامع الشرايط و اختلاف آنان در فتوا، بنا بر احتياط واجب، مکلف بايد از اعلم تقليد نمايد، مگر ان که احراز شود که فتواي وي مخالف احتياط است و فتواي غير اعلم موافق با احتياط. و دليل وجوب تقليد از اعلم بناي عقلا و حکم عقل است، زيرا که اعتبار فتواي اعلم براي مقلد يقيني و اعتبار قول غير اعلم اعتباري است.*
بايد از مجتهدي که قبل از اين تفاوت راي برگزيده تبعيت کند چرا که تشخيص اعلم از غير اعلم و تعيين ميزان اعلميت از وجود آن خارج است و بايد اهل خبره تعيين کنند که باز هم احفظ آن است که از مرجع خويش تبعيت کند
+ 11 - آيا تقليد از علماي کشور هاي ديگر که دسترسي به آنان امکان ندارد، جايز است؟
*در تقليد از مجتهد جامع الشرايط شرط نيست که مجتهد اهل کشور مکلف و يا ساکن در محل سکونت او باشد.*
بلي به شرطي که دسترسي و پرسش مجهولات و يکباره کسب فيض از او مغرون به واسطه اي غير ممکن يا دشوار التحصيل محمل به نشدن برآن بار نباشد

YAZD

+ حاج آقا مسالهُ : ما عيد ميخوايم بريم يه جايي که از وطن دورتر از چهار فرسخ است ، حدود 20 روز هم ميخوايم بمونيم ولي شايد تو اين 20 روز چند بار بخوايم (براي تفريح) بريم يه جايي در حدود بيست ، سي کيلومتر اونطرف تر و برگرديم ميتونيم قصد ده روز کنيم ؟
سلام به شما ... قصد اقامت به معناي اين هست که شما قصد خروح از نقطه ي مورد نظر رو تا مسافت شرعي ندارين ... لذا قصد خروج شما با مسافتي که اشاره کردين با قصد اقامت جمع نمي شه و نماز شما شکسته هست ... ولي شما فرمودين 20 روز ... يعني زمان اون خروج تفريحي شما تعيين کننده هست و اگر از ابتدا معلوم باشه که مثلا روز دوازدهم قصد خروج از اقامتگاهتون رو دارين قبلش د روزتون تکميل هست و قصدتون صحيحه ...
همين طور اگه مثلا از ابتدا مشخص باشه که شما قراره روز هاي پنجم و دهم خروج داشته باشين ... خب باز ده روز ديگه باقي مي مونه و مي تونين براي ده روز دوم سفرتون قصد اقامت ده روزه بفرمايين ... اما اگه اصلا زمان خروجتون مشخص نباشه به تبع زمان اقامتتون هم مشخص نيست و نمي تونين قصد ده روز داشته باشين
همه 5 نظر
بله ... همين طوره
خودت مي گي اخوي قصد قصد کردن همان نيت است اگر نيت شما بحر خدمتي و يا عملي باشد که در اين واجب شما دخيل گردد اولا بگويم قصد هرچه است جايز است علماي حقوق مي گويند العقود تابعه القصود قصد تا نباشد هيچ فعل يا عملي در عالم قانوني که در آميخته دنيوي و اخروي است حاکم است و تا قصد نباشد عمل و بيع و ووپذيرفتني نيست که اين خود جوياي مقام قصد مي باشد قصدشما صحيح است
+ 30 - آيا در عدول از يکي از فتاواي امام خميني (ره) واجب است به فتواي مجتهدي که از او براي بقاء بر تقليد ميت اجازه گرفته ام، رجوع کنم يا آن که به فتواي ساير مجتهدين هم مي شود عمل کرد؟
*احتياط در رجوع به فتاواي همان مجتهد است، مگر آن که مجتهد زنده ديگر اعلم از آن مجتهد و فتواي او در مسئله مورد عدول مخالف فتواي مجتهد اول باشد، که احتياط واجب در اين صورت، رجوع به مجتهد اعلم است.*
بايد بر حکم مرجعي که هنوز بر اطاعتش از او باقيست عمل کند مگر آنکه آن عمل با سياست ولايي اسلامي به نوعي درگير شود و مصلحت نظام بر رجوع يا دوام مشروط آن عدله مثبت ارائه داشته و يا ذهني که از منيت ما بر تفکر ما يا همان هارد ما ميريزدخود تشخيص دهد از ولي حي خود در تاييد شريعت تکريم و تسلي جويد
+ 32 - جواني هستم ملتزم به احکام شرعي، در گذشته قبل از رسيدن به سن تکليف مقلد حضرت امام (ره) بودم، ولي اين تقليد مبتني بر بينه شرعي نبود بلکه بر اين اساس بود که تقليد از امام سبب برائت ذمه مي گردد. بعد از مدتي به مجتهد ديگري عدول کردم، در حالي که اين عدول هم صحيح نبود و بعد از درگذشت آن مرجع، به جناب عالي عدول کردم. لطفا حکم تقليدم از ان مرجع و حکم اعمالم در آن مدت و تکليف فعلي ام را بيان فرماييد.
*آن دسته از اعمال شما که بر اساس فتواي امام (ره)، چه در حال حيات با برکت وي و چه بعد از رحلت ايشان، بنا بر بقاء بر تقليد از امام (ره) انجام گرفته، محکوم به صحت است. ولي اعمالي که به تقليد غير منطبق با موازين شرعي از مجتهد ديگري انجام يافته، اگر منطبق با فتواي کسي که هم اکنون بايد از او تقليد کنيد، باشد، محکوم به صحت و موجب برائت ذمه است، و الا قضاي آن ها بر شما واجب است. در حال حاضر شما بين...*
*...بقاء بر تقليد از امام راحل طاب ثراه و بين عدول به کسي که بر اساس موازين شرعي او را شايسته تقليد مي دانيد، مخير هستيد.*
ابتدا به شما عارضم پيش از سن تکليف خودتان ميگوييد (سني که بر شما تکاليف ديني واجب منظور مي شود)پس در اينجا اگر هم مرجعي داشته ايد از خلقيات حسنه شما بوده ولي بار ديني ومعرفتي بار بر آن نيست
+ 28 - آيا جايز است کسي که اجازه از مجتهد ندارد و در بعضي از موارد مرتکب اشتباه در نقل فتوا و احکام شرعي شده است، متصدي نقل فتواي مجتهد و بيان احکام شرعي شود؟ وظيفه ما در صورتي که اين شخص احکام شرعي را از روي رساله عمليه نقل مي کند، چيست؟
*در تصدي نقل فتواي مجتهد و بيان احکام شرعي، اجازه داشتن شرط نيست، ولي کسي که دچار خطا و اشتباه مي شود، جايز نيست متصدي اين کار شود و اگر در موردي اشتباه کرد، چنانچه متوجه اشتباه خود شد، بر او واجب است شنونده را از آن اشتباه آگاه نمايد. به هر حال، بر مستمع جايز نيست تا اطمينان به صحت گفتار گوينده پيدا نکرده، به نقل او عمل کند.*
مي دانيد مرجع شناسي قواعدي دارد اول اشنايي بر اجازه اجتهاد ايشان از علما و فضلا و انسانهاي خداشناس و طريقت آشکار کننده دوما بايد هرچيزي را غير از حکم ولايت و حکم خدا به آنت فمر کنيم و با منطق خود تطبيغش دهيم و در نهايه اگر همچنان بر شک خود باقي بوديم به ولي حي زمان خود که مرجعيت هم همسو با ولايت او بر جامعه اسلامي ولايي محور اسلاماست به نحو مقتضي جويا شويم مثال در پايگاهاي چه حضرت آقا س و چه استاد
+ 31 - آيا تغيير مرجع تقليد جايز است؟
*عدول از مجتهد زنده، به مجتهد زنده ديگر بنا بر احتياط واجب جايز نيست مگر اين که اعلم يا محتمل الاعلمية باشد.*
+ 29 - تا کنون در بقاء بر تقليد از ميت، به اجازه مجتهد غير اعلم عمل مي کرديم. اگر اجازه مجتهد اعلم شرط بقاء بر تقليد از ميت است، آيا عدول به اعلم و طلب اجازه او براي بقاء بر ميت بر ما واجب است؟
*اگر فتواي غير اعلم موافق با فتواي اعلم در اين مساله باشد، عمل به فتواي غير اعلم اشکال ندارد و نيازي به عدول به اعلم نيست.*
+ 25 - راه هاي انتخاب مرجع و به دست آوردن فتوا کدام است؟
*احراز اجتهاد و اعلميت مرجع تقليد به وسيله ي امتحانيا تحصيل يقين و لو از شهرت مفيدِ علم يا اطمينان، يا با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت مي گيرد. راه هاي به دست آوردن فتواي مجتهد عبارتند از: 1- شنيدن از خود مجتهد. ...*
*... 2- شنيدن از دو يا يک فرد عادل. 3- شنيدن از يک نفر مورد اطمينان. 4- ديدن در رساله مجتهد، در صورتي که رساله وي مصون از اشتباه باشد.*
پاسخ اول صحيح است
+ 18 - اگر ثابت شود که تعدادي از علما در بعضي از مسائل اعلم هستند، يعني هر کدام از آنان در مسئله معيني اعلم باشند،آيا تقليد از هر يک از آنان جايز است؟
صداقت.
91/12/20
*تبعيض در تقليد اشکال ندارد و اگر اعلميت هر يک از آنان در مسائلي که مکلف بنا دارد در آن مسئله از او تقليد کند محرز شود، بنا بر احتياط، تبعيض در تقليد در صورت اختلاف فتوا در مسائل مورد نياز مکلف، واجب است.*
خير بايد از فرد مجتهد خود تقليد يا شخص ديگري را برگزينند و اجتهاد مجتهدين و اجماع و تعيين از ميان آنها عمريست غير واقع و متفاوت با اصل تقليد و متقارن با فلسفه تقليد است
چراغ جادو
گروه رسم عاشقي
vertical_align_top